torsdag 18 juli 2013

Underbara Juli!

Min Juli- ATC som skickats till en broderivän på en gata inte långt från mig. Inspireraavd av besöket på Gotland. Härliga dagar med sol och god fisk. Rökta flundror och något svalt att dricka finns det något godare - ialla fall inte just då och där.





Vi fick en dag i Almedalen också. mycket mera spännande och roligt än jag trott. Fantastiskt många tillfällen till nya kunskaper och bekantskaper. I varje gathörn och på varje gräsplätt stod intressanta människor och inspirerade och informerade.



Så en stund i den egna täppan. Boragon - Gurkörten - som kommer tillbaka troget varje år. Starka goda växtkraftiga frön har hon. Enligt traditionen bringar hon lycka och glädje. Av henne bryggde man ett vin som skänkte glömska enligt Homeros. Nephente kallades det. De dristiga som deltog i tornerspelen bar sjalar broderade med Boragons blåa blomma.






Från gingerbreadsnowflakes.com kom inspirationen till denna lilla broderade stygn-örtagård. Det är svårt att låta bli nål och tråd - för att inte säga omöjligt. Vad ska du ha det till, skulle mamma sagt. Tja det blir kanske en påse eller...
Som linälskare kan jag inte annat än förundras över den blå fälten som vi passerar när vi ska ut till svärmors ö. Visst ser det ut som en vattenspegel? men det är faktiskt linfält som skimrar bakom trädstammarna!



Och så blev det Paris igen. Mina skor är förträffliga! De bar mig  på gator och torg, uppför trappor och ner i Metron. Och aldrig att jag fick ont i fötterna! Bland annat besökte vi LÓrangerie med Monets underbara näckrosmålningar.  Där jag träffade också denna sköna dam av Mondiglianis hand. Nu ska jag lära mera om denne ansiktsmålare. Just nu minns jag inte modellens namn, men jag tycker hon är så vacker och så spännande. Vet inte varför jag blir fast i hennes blå mandelögon utan pupiller eller iris?


Jag hann  med att skicka in mitt broderi till den danska broderibloggen.dk. En fredsmanifestation ska  göras på temat Imagine av John Lennon. Min pistol känner jag mig nöjd med.

På Godegård i Östergötland bodde herr och fru Grill i sitt pampiga hus. Nu finns där en otroligt stor samling porslin! Jag tror att det var en milljon tallrikar och koppar och fat och byttor och prylar. Som att gå på vandring bland alla minnets måltider. Sådan tallrikar hade Britten - min barndomsvän - och farfar och farmors kaffeservis så ut så. Och titta där är ju min fina mugg jag hade som barn!I parken gick påfåglarna och skrek. Som alltid er rolig utflykt med bästa vännerna i Laxå! 

Det var inte slut med detta. Dagen därpå träffade vi en ny liten människa som gjorde sitt första besök på Kristinehamns konstmuseum som passande nog visade bilder av den härlige Jan Lööf.





 Detta är bara första delen av denna månad! Vad ska det bli ? Nu ger vi oss ut att leta efter ånglok.

1 kommentar:

  1. Vad du är flitig! Stygnörtagården redan klar?
    Och påfågeln är allt bra vacker.

    SvaraRadera