måndag 24 juni 2013

Midsommar, blommor och ATC.

 Denna midsommar kände jag mig fin i min dräkt från Ovansjö. Min mormor Signe kom därifrån, närmare bestämt från Ockelbo. När jag skulle sy en dräkt, vilket var väldigt populärt på 80-talet så valde jag denna dräkt. Ovansjö har en väl dokumenterad  sk dräktalmanacka. I den kan man läsa precis vilka plagg man ska använda på årets alla dagar. Min dräkt är för sommarsöndagar och annandagar tex jul och påsk och pingst.  Skjortan är sydd av handdukar som min svä'rmor Vera fått av sin svärmor Amelie. Amelie vävde dessa handdukar till sin hemgift 1916. Broderiet gjorde jag 1982, det året då jag startade med mitt dräktprojekt. Alla dräktdelar är handsydda. Jag har väl använt dräkten ett 10-tal gånger. Kanske blir det fler... Jag tycker att jag är fin!
Min rosenbuske vid pumphuset har blommat överdådigt i midsommar. Den doftar intensivt av puder från en engelsk lady. Humlorna gillar den också. De har surrat och brummat som en hel stråkorkester!
 Z har planterat sallad, ringblommor och rädisor i sin nya pallkrage. Vi har ju mycket jord kvar från det stora 33 ton stora lasset så det räcker till.

På facebook har jag fått många vänner att byta ATC med. Mot min maskros fick jag en underbar pion från Södertälje. Temat var Lust och fägring.


 Nu deltar jag i ett tema där vi ska brodera månadsbilder. Detta är min JUNI bild som skickas till Ucklum.  Jag hade inte en aning om var Ucklum ligger! Nu vet jag. Strax utanför Stenungsund. Dit ska min bild.
Jag hoppas att ni alla har sköna sommardagar. Själv ska jag trampa parisiska stadsgator med mina nya sköna skor.

2 kommentarer:

  1. Du är så fin i din dräkt. Annandagar minsann! För min del är det nog en 10 - 15 kilo som skiljer för att jag ska få ihop livstycket på min Nyedsdräkt.
    Åh, skorna - härliga färger!

    SvaraRadera
  2. Hej Barbro, I hope you enjoyed your Midsummer :-)
    I think you need to ad Google Translate to your blog, it doesn't seem to get translated automatically :-(

    SvaraRadera