onsdag 21 augusti 2013

AUGUSTI SKOLSTART


För mig börjar året på nytt i augusti. Dels därför att jag har min födelsedag då dels för att skolan startar med ett nytt läsår. Visserligen har jag slutat skolan både som elev, lärare och skolledare men det känns ändå som om det är dags för nytt bänkpapper och lite ordning och reda så här dags. En härlig känsla för mig! Jag gillar skolan - har alltid gjort. Hoppas att alla som jobbar där ska känna detsamma och inte ge tappt när allt stormar och brusar kring betyg, ekonomi och ägande. Teodor Kallifatides sa en gång i tiden  - jag tror det var när skolan kommunaliserades - att lärare är hjältar. Visst är de det! Och skoltiden är en härlig tid i en människas liv. Då när man får lära, undersöka och pröva det som ska bli ens värderingar och värdegrund. Mitt äldsta barnbarn börjar i förskoleklass i höst. O vad jag önskar att han ska få en rolig och härlig skoltid! 
Jag vet att det krävs poäng och betyg för att komma in på utbildningar och i högre skolor.Jag vet att elever känner sig orättvist bedömda av betyg och mätningar.Jag förstår att man vill få rätt, överklaga och erhålla det rättvis betyget.

Men det är ju själva kunskapen som är det fina i kråksången. Den man bär med sig i resten av livet. Den man använder sig av i diskussioner,  vid val och när man själv måste välja sida. Kunskapen som man måste jobba för, men som sedan är lätt att bära. Jag hoppas att man fortsätter att se kunskapens värde och inte bara tänker på vilket betyg man ska få.

Min sommar har varit mycket händelserik på resor möten och upplevelser. Men som alltid mår jag bäst när jag sitter på egen stjärt och har nål och tråd i händerna. I början av sommaren snubblade jag över en facebooksida Vi som broderitwittrar för en bättre värld. Ett antal brodöser broderar och byter broderier,  ATC, och tankar med varandra. Väldigt opretantiöst men också mycket trevligt! Och givande!!!
Jag vill visa på några  ATC. 
Vi har broderat på temat månader - regnbåge - sommarplågor.







Den här är helt fantastisk! På temat Sommarplågor kom den till mig från Bibi Lemon. Rolig,  på pricken och elegant utförd, eller hur?

1 kommentar:

  1. Och jag vill köpa nya kollegieblock och fina pennor och börja på nån ny kurs.

    SvaraRadera