onsdag 24 oktober 2012

Yllebroderi och franska vykort


Det behövdes bara en kväll! Så var jag fast! I måndags, på Slöjkonsulenternas kurs med Elin Jantze, hände
det. Jag fastnade. Har egentligen inte gjort mycket av värde sen dess. Bara sytt. Det är så roligt. Inga nya stygn , bara de gamla vanliga, och egentligen inte något nytt material, men känslan när det blommar i spåren!  

Jag ska i alla fall berätta lite om den underbara franska resan med de goda människorna A och P som vi gjorde i början på oktober. Det var en resa mellan himmel och hav. Vi har ju vårt franska kustprojekt, som jag säkert berättat om tidigare. Denna gång for vi med tåget från Paris till La Rochelle och vidare med bil söder ut mot Biarritz. Härliga sanddyner, brusande vågor och spännande tidvattenseffekter.
                Den här bilden tycker jag mycket om. Det är L som tagit den. 


En av många fyrar. Tänka att det ska vara så svårt att hålla ordning på namnen! Men runt fyren hade man anlagt en fin trädgård med olika sorters växter i de fyra väderstrecken. 


Och massor med god mat och gott vin! Moules frites förstås!



Vi gjorde några avstickare in i landet också.Bilden ovan är från Lourdes. Vi var lite betänksamma inför besöket. Skulle det vara påträngande religiöst? Det blev en stark upplevelse. Alla - och en vanlig torsdag var vi många besökare- hade grottan som mål. Vi hade sett filmen Miraklet i Lourdes för ett par år sen, så vi trodde vi visste. Men detta var något annan, lungt, meditativt, målmedvetet och värdigt vandrade man framåt för att komma själva uppståndelseklippas nära. Luften var fylld av förhoppningar och böner. Människor tvättade sin fötter eller tom hela kroppen i det heliga vattnet som kom ur kranen. Man kunde tom fylla dunkar med vatten för framtida behov. Jag har en liten flaska med vatten som står i mitt heliga hörn här hemma!



 I Villandraut besökte vi en av dessa många charmiga marknader. Jag blir så sugen att handla av dessa trygga, stabila madamer som vet vad de säljer. 



 Man blev hungrig! 
Vad sägs om gåslever på varm chevreost på sallad med bönor och bacon?
Bon apetit!


1 kommentar:

  1. Det var verkligen en härlig resa. Tänk bara alla fyrarna. Vad de nu hette. Men fina är de - liksom ditt fina broderi!

    SvaraRadera