söndag 10 juni 2012

Högt upp i eken...!


 När herrarna letade efter en varmluftspistol som skulle finnas i den fullproppade boden hittade de denna vackra rubank! Vem sparar på sådant? Jo jag! Och nu har jag elev vackra rubanks i varierande storlekar. Hyvelbladen är rostiga och träet har blivit skevt och slagit sig, men Oh så vackra de är! De här är en av de minsta. Undrar hur jag ska låta dem komma till sin rätt? Vilken sorts trä gör man verktyg av? vad är skillnaden mellan en rubank och en hyvel?
Varmluftspistolen ? Den var i stan´!

Eken blommar! Spännande det har jag aldrig fått se förr. Ekarna kring vårt hus växer och blir stora tack vare att vi tog ned de majestätiska tallarna för ett tiotal år sen. Det betyder också att vår trädklättrare har fått nya grenar att svinga sig upp på. Högre och högre klättrar han!



Innan vi for hem hann jag se att den första rosen på rosenbusken var på väg att slå ut. Busken kommer att vara översållad av rosa ljuvliga små underverk vars doft får mig att tänka på en förnäm engelsk lady´s puderdosa. Nu är det den tiden då man måste skynda sig att njuta!

1 kommentar:

  1. Min gamla arbetskamrat Uno, slöjdlärare som kallades Fuju för att han hade svårt att säga R skulle nog kunna ge dig en lång föreläsning om hyvlar, varav rubank är en sort.
    Härlig tid nu för både klättrare och jordbundna.

    SvaraRadera