söndag 29 maj 2011

Long time no see...

< Nu har jag näsan ovanför vattnet igen. Får se hur länge det varar...
Solen lyser ju alltid även om den inte syns. Detta foto av himmlen är taget av Johannes. Han har koll på läget. Inget är svårt eller konstigt utan bara värt att konstatera. Mormors suckar och utrop tar han med knusende ro. Den bäste terapeuten man kan önska sig. Men visst finns det konstiga saker...
De här blommorna är väl märkliga!? De finns på vår pipranka i massor just nu. Jag blir alldeles fascinerad av formen och färgen. Har observerat blomman länge men inte sett någon insekt som krupit in i den. Undrar just hur och vem som ska komma. Blir det frö eller frukt? Kan inte påminna mig att jag såg något i somras. Ska bli mycket intressant att följa upp.Är det någon som vet?

Det här yllebroderiet blev jag inspirerad till av Lina som har en så härlig blogg: Ä I A Gart, http//:aiagart.blogspot.com Jag är en länk i ett av henns kedjebroderier som jag skrivit om tidigare. Min kudde ska bli Leifs och min 40-årskudde. Vi har nämligen varit gifta i 40 år i oktober. När jag har sytt så har alla åren och alla uppförs - och nedförsbackar passerat i tankarna. Det är mycket upp och ned i broderi. Broderiet ska få en mjuk och skön innekudde och ett vackert bakstycke. Sen ska vi luta våra huvuden mot den eller kanske rent av sätta oss på den...
Nu när ljuset stannar längre på kvällarna så finns det tid för annat handarbete också. Ur min spetspåse plockar jag upp min senaste remsa "Margit Claesdotters spets". Att se spindelväven växa fram långsamt med virknålen och det tunna garnet i samarbete är så behagligt. Det finns ingen brådska i det. Och mönstert upprepar sig och upprepar sig och upprepar sig... En lisa när huvudet är för fullt.

2 kommentarer:

  1. En sån där kudde skulle säkert ta 40 år för mig att få klar. Vad fin den blir. Påminner lite om min favoritfolkdräkt - Dala Floda. Synd att man inte har den minsta anknytning dit. Och så sant - solen lyser alltid även om det är molnigt ibland.

    SvaraRadera
  2. Just so bright and cheerful ! Thankyou for sharing your beautiful work . Daisy Debs : )

    SvaraRadera