söndag 5 december 2010

London i november

För så där 15 år sen lovade jag mig själv att resa till London en gång om året. Så har det väl inte blivit men nästan. Det känns alltid lika spännande att komma tillbaka dit. Veckoslutet före första advent tillbringade jag där. Jag hade många punkter på mitt program. Allra överst på listan stod British Museum.

I bottenvåningen där afrikansk konst ställs ut ville jag återse en verklig favorit. Det är El Anatsui´s kente. En kente är en klädnad sammanfogad av små tygbitar ofta av silke. Meningen är att tyget ska ge intrycket att det är flätat som en korg. Men den här klädnaden är sammanfogad av metallremsor, som tidigare varit lindade kring vinflaskans hals samt uppklippta och utslätade skruvkorkar. Bitarna har länkats samman av små ringar av metalltråd. På håll skimrar och blänker tyget som silke eller siden.
När man kommer riktigt nära ser man det fantastiska precisionsarbetet. Konsumtion och återvinning, tradition och hantverk. Skönhet av stora mått är det för mig. Till detta återvänder jag så snart jag har en möjlighet.

1 kommentar: