måndag 15 november 2010

Bra böcker

Upptagen av andra världar. Läser två härliga böcker som konkurrerar om uppmärksamheten just nu. Den ena är Sigrid Combuchens Spill och den andra är Boktjuven av Markus Zusak. Spill, som utspelar sig 1938, gör mig nostalgisk och öm. Tänk hur knepigt det varit för kvinnor att hävda sin egen person och betydelse i familjen. Känner glädje och stolthet över att jag fick en annan förutsättning och möjlighet.
Boktjuven, som handlar om Nazityskland 1939 och framåt, handlar om tyska barn/ungdomar som inte har något val än att delta i Hitler Jugends aktiviteter. Men tack vare tänkande och kloka människor ändå får lära sig vad som är mänskligt och anständigt. Jag baxnar och förfäras för jag vet inte vilken gång i ordningen över den historia som är så nära och fortfarnde så aktuell.
Hoppas att jag har satt sådana spår i unga människors medvetanden, att de kan stå upp för rättigheter och jämställdhet för sig själva och andra.

2 kommentarer:

  1. Tack för boktips. Något att ta itu med när Torgny Lindgrens Minnen är avklarade.

    SvaraRadera
  2. Läser "Att föda ett barn" av Kristina Sandberg. Också 1938. Också kvinnoöde, olyckligt. Tack himlen för att det har hänt en del på sjuttitvå år!

    SvaraRadera