onsdag 14 april 2010

Vad och varför...

Frivolitet spets tillverkad i skyttel.
Av franskans frivolité med samma betydelse, egentligen, ´bagatell´ ;´småsak´
Frivol betyder lättsinnig eller ytlig; det kommer av franskans frivole ´tom´ som i sin tur kommer av latinets frivolus som betyder värdelös och smaklös.

Signe är min mormor som var allt annat än lättsinning eller ytlig. Hon var utbildad sömmerska med egen atelje där hon sydde eleganta dräkter och vackra aftonplagg till sina kunder. I en lång smal bok förde hon in sina kunders mått, tidigare beställningar och framtida önskemål. Allt med en energisk och tydlig handstil som flöt ut ur hennes reservoarpenna fylld med rödviolett bläck.
Mormor hade alltid nålar eller trådändar på sitt blusliv. När hon skulle bara vara virkade hon spetsar eller slog frivoliteter. När jag gick i klass 6 och skulle lära mig knyppla i slöjden ropade mormor till och sa att det ville hon lära sig också. Sagt och gjort både mormor och jag fick varsin knyppeldyna – tillverkad av min blivande svärfar, men det visste inte jag då – och så satte vi igång, mormor med fermitet och jag mera plikttroget.
Min mamma var det synd om! Hon fick aldrig några köpeklänningar, bara modellsytt! Stackarn! Men fin var hon på alla kort som jag har av henne som liten flicka, ung brud eller nybliven mor – till mig alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar